جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به كتاب و كتابخوانی دارد
نوشته شده توسط : swot

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدمحمد حسینی' عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه بیست ونهمین دوره كتاب سال و نوزدهمین دوره جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی كه در تالار وحدت برگزار شد، به نگرانی‌های جهانی درباره كاهش سرانه مطالعه اشاره كرد و ادامه داد: نگرانی كه از كاهش سرانه مطالعه در دنیا وجود دارد فقط اختصاص به ایران ندارد، نوجوانان در دنیا با سرگرمی های فراوان مواجه هستند، و اكنون حتی در فضای اینترنت مشغول چت شده و مطالعه نمی‌كنند.

وی با قرائت آیاتی از قرآن كریم پیرامون كتاب و كتابخوانی افزود: این آیات درباره كتاب، آفاق و انفس است، خدا انسان را به تدبر و تفكر در عجایب خلقت و شگفتی آفرینش، تفكر در خویشتن دعوت می‌كند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان آنكه كتاب وجود انسان، با قلم صنع خدا تألیف شده است، قرآن، كتاب هدایت و رحمت، برای همه مسلمانان جهان است،

حسینی یادآور شد: پس از توحید، نخستین كتاب همان كتاب 'حجت' كه به بحث رهبری و هدایت می پردازد، است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به باقی ماندن یك برگ مكتوب مفید از نویسندگان اشاره كرد و اظهار داشت: اگر مومنی از دنیا برود و فقط یك برگ از او باقی بماند كه در آن دانشی ثبت و ضبط شده باشد، این یك صفحه حائلی میان او و آتش جهنم خواهد بود.

حسینی این امر مهم را نشانگر ارزش آثار مكتوب نافع و ارزنده دانست و افزود: اجر و پاداش نویسندگان نزد خداوند بسیار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان كرد: خداوند به ازای هر خط كه نگارش و مكتوب شود، مدینه‌ای وسیع‌ تر از دنیا به نویسنده عطا می‌كند.

وی اضافه كرد: از این رو بزرگان بر نگارش مطالب و آثار مفید و ارزنده و ماندگار تأكید داشتند و تمام عمر خود را در طلب دانش سپری كردند.

حسینی به اهمیت مطالعه روزانه و همیشگی نزد بزرگان اشاره كرد و گفت: امام خمینی (ره) نیز در هیچ شرایطی مطالعه را ترك نمی كردند حتی در روز شهادت حاج‌ آقا مصطفی نیز ایشان از میزان مطالعه روزانه خود كم و یا آن را ترك نكردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: چنین درس‌هایی باید برای نسل جوان بیان شود تا خانواده ها از دوران كودكی، فرزندان خود را با كتاب و كتابخوانی مأنوس كنند.

عضو شورای فرهنگ عمومی كشور به فضای مجازی و ایجاد كتابخانه‌های دیجیتال نیز اشاره كرد و گفت: فضای مجازی موضوع مهمی است كه باید درباره آن مفصل بحث شود و بدنبال آن كتابخانه‌های دیجیتال نیز تأسیس و گسترش یابند تا از این طریق پیام خود را به دنیا منتقل كنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نداشتن مطالعه و كمی سرانه آن كه اكنون به عنوان یك دغدغه جدی در دنیا مطرح است اشاره كرد و افزود: در یك مؤسسه انگلیسی، 18 هزار نوجوان مورد مطالعه قرار گرفتند و در 111 مدرسه تحقیقات صورت گرفت از این رو محققان متوجه شدند نوجوان‌‌ها تا چه میزان وقت خود را هدر می‌دهند.

وی افزود: براساس این تحقیقات، انگلستان در طبقه‌بندی كتابخوانی از رتبه هفدهم به بیست و پنجم نزول كرده و مشخص شد، 13 درصد نوجوانان طی یك ماه حتی یك كتاب نیز مطالعه نكرده اند.

حسینی ادامه داد: همچنین بر اساس نتیجه این تحقیقات، مشخص شد یك پنجم نوجوانان گفته اند هرگز كتابی هدیه نگرفته اند و یك هشتم نیز اظهار داشتند كه هرگز وارد كتابفروشی نشده‌اند و هفت درصد نیز هرگز كتابخانه ندیده‌اند.

اختتامیه بیست ونهمین دوره كتاب سال و نوزدهمین دوره جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی عصر چهارشنبه با حضور دكتر محمود احمدی ‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، غلامعلی حداد عادل رییس كمیسیون فرهنگی مجلس، شماری از سفرای كشورهای خارجی در تهران و جمعی از مسوولان فرهنگی و هنری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

فراهنگ ** 1355 ** 1071





:: برچسب‌ها: دوستان , تایلند , اسکاتلند ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: