'دزدان دریایی' زنگ خطر را برای دولت ائتلافی آلمان نواخت
نوشته شده توسط : swot

آخرین نتایج انتشار یافته از انتخابات پارلمانی یكشنبه گذشته ایالت 'زارلند' در جنوب غربی آلمان،شكست دیگری را برای حزب لیبرال دموكرات ها به عنوان شزیك ائتلافی دولت مركل رقم زد.

نمایندگان این حزب پرسابقه كه با كسب 2/1 درصد آرا در مقابل بیش از 7 درصد اعضای حزب دزدان دریایی از ورود به پارلمان ایالتی ناكام ماندند، ماه گذشته نیز شاهد شكست همكاران خود در انتخابات ایالتی برلین از این حزب تازه تاسیس بودند.

این حزب نوپا ماه سپتامبر در انتخابات ایالتی برلین توانست با شكست لیبرال دموكرات ها و جذب 9/۸ درصد آرا، 15 نماینده را راهی پارلمان ایالت كند تا از این پس در كنار ۱۲۵ نماینده دیگر احزاب قدیمی و تثبیت‌شده، در ساختار سیاسی آلمان، قدرت نمایی كند.

'گیدو وسترله' وزیر امور خارجه، 'فیلیپ روسلر' وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم 'زابینه لویت هویزر اشنارن برگر' وزیر دادگستری و 'دیرك نیبل' وزیر امور همكاری اقتصادی و توسعه، اعضای حزب لیبرال دموكراترها در كابینه مركل را تشكیل می دهند.

با شكست های پیاپی هم حزبی های وستروله در انتخابات ایالتی و درصوت تكرار آن در دو انتخابات باقیمانده، دور از انتظار نخواهد بود كه چنین سرنوشتی برای حزب ائتلافی دموكرات مسیحی ها در انتخابات ملی پارلمانی سال 2013 رقم بخورد و این حزب در پارلمان آینده و پیامد آن در دولت ائتلافی بعدی، جایی نداشته باشد.

در ماه های آینده دو انتخابات مهم در ایالت های 'اشلزویگ هولشتاین' و 'نوردراین وستفالن' برگزار می شود كه تاكنون لیبرال دموكرات ها در آن ها حاكم بوده اند، اما نظر سنجی ها نشان می دهد شانسی برای اعضای این حزب در راهیابی به پارلمان وجود ندارد.

كارشناسان شكست احتمالی در انتخابات پارلمانی این دو ایالت را، در واقع مرگ سیاسی لیبرال دموكرات ها خوانده اند.

نكته مورد توجه در این میان، شكست حزب قائم مقام صدراعظم و وزیر خارجه آلمان از حزبی نو بنیاد است.

تشكل یا حزب نوظهور پنج ساله 'دزدان دریایی' توانست در انتخابات روز یكشنبه با كسب 4/7درصد آرا وارد پارلمان ایالت زارلند شود و دومین شگفتی انتخاباتی در ایالت های آلمان را پس از انتخابات برلین رقم بزند.

دزدان دریایی همزمان با جشن موفقیت ها و جلب بیشتر نگاه ها به خود، اعلام كرده است، محور اصلی فعالیت ها را آزادی های اینترنتی می داند و با این رویكرد توانسته به عنوان یك حزب معترض و مخالف دولت، با انقلاب اینترنتی، نظر رای دهندگان احزاب دیگر از جمله سبزها و لیبرال دموكرات ها را به سمت خود جذب كند.

براساس آمار و گزارش های ارائه شده از وضعیت آرا در انتخابات ایالتی، عده ای كه بطور سنتی در هیچ انتخاباتی شركت نمی كردند، نیز به سمت این گروه گرایش یافته و با رای خود، نقش مهمی در موفقیت های این حزب تازه كار، ایفا كرده اند.

براساس اعلام مقامات این حزب، 'شفافیت سیاسی' مانند پخش اینترنتی نشست های حزبی و فراكسیون های پارلمانی از جمله نظراتی است كه از سوی سران این حزب در رقابت های انتخاباتی مطرح می شود.

نتیجه انتخابات پارلمان ایالتی برلین و همچنین انتخابات روزهای گذشته در زارلند نشان داد كه این حزب با استفاده از فناوری ارتباطات، حامیان زیادی در شهرها و روستاها برای خود سازماندهی كرده است.

به اعتقاد كارشناسان سیاسی و ناظران آگاه، هیچ حزبی از زمان تاسیس جمهوری فدرال آلمان در سال 1949، تاكنون به این سرعت نتوانسته خود را در افكار عمومی مطرح كند.

این حزب پنج ساله در مدت كوتاهی از آغاز فعالیت رسمی خود در مجموع 16 شاخه ایالتی تاسیس كرده و در مناطق سنتی جنوب آلمان نیز كار شاخه های منطقه ای خود را آغاز كرده است.

در واقع می توان گفت كه دزدان دریایی به یك چالش جدی برای احزاب قدرتمند و حاكم آلمان در انتخابات پارلمانی سال 2013 تبدیل شده و سران آن را به فكر فرو برده است.

سیاستمداران، مشكل اساسی در برخورد با این حزب را نداشتن یك تفكر سیاسی خاص از سوی پیروان آن اعلام كرده اند، بطوریكه نمی توان با استناد به یك تفكر و ایدئولوژی حزبی درمورد آنها برنامه ریزی كرد، در مقابل آن ایستادگی یا از آن انتقاد نمود.

فعالان سیاسی و مقامات احزاب مختلف، تغییرات سریع و پیاپی در تركیب هیات رییسه دزدان دریایی را از دیگر مواردی عنوان كرده اند كه تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی در مقابل آن را برای احزاب قدیمی آلمان با مشكل مواجه كرده است.

یكی از ویژگی های این حزب، تاكید بر افزایش مشاركت مردم در امور سیاسی است كه برای این منظور از شبكه های اجتماعی اینترنتی همچون فیس بوك و توئیتر استفاده بسیار زیادی می شود.

دوستداران دزدان دریایی با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی، موضوعات سیاسی و اجتماعی را یكباره و گسترده در جامعه پخش كرده و آن را به موضوع روز و مطالبه عمومی تبدیل می كنند.

اما از سوی دیگر، مقامات حزب دزدان دریایی نگرانند كه دولت با ایجاد محدودیت و كنترل اینترنت بتواند فعالیت آنان را كنترل كرده و تحت نظارت خود درآورد.

در مقابل، سایر احزاب سیاسی كه موفقیت چندانی در استفاده از اینترنت برای تبلیغات ندارند، از اینكه دزدان دریایی از شبكه های مجازی برای خود خوب بهره می برد، نگرانند.

فعالان سیاسی، نقطه ضعف حزب جدید را بی تجربگی سیاسی می دانند كه البته دزدان دریایی در پاسخ عنوان می كند، مردم اشتباهات ریشه در نوپایی را نادیده می گیرند و همین موجب افزایش محبوبیت خواهد شد.

در نشست ها و مجامع این حزب، همه شركت كنندگان با رایانه های شخصی حضور دارند و فورا نتیجه نشست خود را در سایت های اینترنتی منتشر می كنند.

رسانه ها و كارشناسان سیاسی در آلمان بر این عقیده اند كه مواضع اصلی و رسمی این حزب هنوز مشخص نیست و فعلا به عنوان یك جنبش اعتراضی به وضعیت سیاسی حاكم، عمل می كند.

با وجود همه این ها، به عقیده ناظران سیاسی و براساس نتایج نظر سنجی های نجام شده، انتظار می رود كه در انتخابات سراسری پارلمانی آلمان در سال 2013، آرای اعضای این حزب از مرز پنج درصد فراتر رود.

هر حزب آلمانی برای ورود به پارلمان ایالتی و ملی باید حداقل پنج درصد كل آرا را به خود اختصاص دهد.

گفته شده در كنگره سراسری دزدان دریایی كه 24 و 25 نوامبر در شهر بوخوم برگزار خواهد شد، سران آن مواضع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را شفاف تر اعلام كنند.

البته هنوز این انتظار وجود ندارد كه این حزب با وجود موفقیت های شگفتی ساز به این زودی بتواند نقشی در دولت ملی آلمان برعهده گیرد، اما به طور قطع تهدیدی برای احزاب ائتلافی در دولت آتی خواهد بود.

با توجه به وجود احزاب مخالف ریشه داری همچون سوسیال دموكراتها، سبزها و چپ ها، انتظار نمی رود كه چهارمین حزب چپ (دزدان دریایی) قادر به مشاركت در تشكیل یك دولت چپگرا احزاب باشد.

حزب دزدان دریایی كه ابتدا سال 2006 در سوئد موجودیت خود را اعلام كرد و اكنون یك نماینده سوندی در پارلمان اروپا دارد، در چند كشور دیگر نیز شكل گرفته است.

اروپام** 2051** 1701**1516





:: برچسب‌ها: مکزیک , روز تعطیل , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: