روزنامه‌های کابل: یکشنبه ۱۳ حمل
نوشته شده توسط : swot

نگرانی از رخنه شورشیان به صفوف نیروهای امنیتی افغانستان و راه‌های آوردن اصلاحات در پلیس، از جمله چگونگی حضور درازمدت نیروهای خارجی در افغانستان، از مسایل مورد بررسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هشت صبح به بهانه گزارش وال‌استریت ژورنال که در آن، یکی از مقام‌های محلی افغانستان به تلاش برای سازماندهی حملات تروریستی متهم شده، به چگونگی انتصاب مقامات افغان از سوی ریاست جمهوری نگاه کرده است.

این روزنامه نوشته است که آقای کرزی در انتخاب افراد و تعیین آنها در پست‌های مهم دولتی، دقت لازم را به کار نمی‌گیرد، مسئله‌ای که می‌تواند به باور نویسنده، دردسر بزرگی را برای نظام کنونی افغانستان به وجود آورد.

هشت صبح نوشته است که این گونه افرادی که متهم به همکاری با سازمان‌های تروریستی هستند، از حلقه محافظان ریاست جمهوری گرفته تا مقامات محلی افغان در برخی ولایات وجود دارند. نویسنده در این زمینه، به یک عضو مجلس سنای افغانستان نیز اشاره کرده است که اخیرا به آدم‌ربایی متهم شد.

این روزنامه هشدار داده است که قبل از بدتر شدن اوضاع، باید رئیس‌جمهور کرزی در انتخاب افراد دقت کند.

روزنامه ماندگار از اقدام اخیر وزارت داخله (کشور) افغانستان در مورد برکناری و یا تبدیلی حدود هفتاد نفر از نیروهای پلیس از حوزه غرب افغانستان استقبال کرده است.

این افراد عمدتا به دلیل فساد از وظایف‌شان برکنار شدند و نویسنده ماندگار نوشته است که آوردن اصلاحات در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان از نیازهای اصلی، به‌ویژه در پلیس است.

ماندگار نوشته است که برای اجرای درست این اصلاحات، باید دو حلقه‌ای که پلیس را احاطه کرده‌اند، شناسایی و نابود شوند: یکی، کسانی که باعث رخنه شورشیان در صفوف پلیس می‌شوند و دیگر، گروهی که با استفاده از امکانات و هویت پلیس، به دزدی، آدم‌ربایی و آزار مردم دست می‌زنند.

روزنامه آرمان ملی اما مشخصا نسبت به "رخنه دشمن" به صفوف نیروهای امنیتی هشدار داده و نوشته است که ادامه این مسئله، به اعتماد به نیروهای امنیتی، به شدت آسیب می‌زند.

نویسنده آرمان ملی نوشته است که برای جلوگیری از این وضعیت، نیاز است تا بخش‌های اطلاعاتی در میان نیروهای امنیتی افغانستان ایجاد شود تا قبل از وقوع حمله، عوامل آن شناسایی شوند.

روزنامه سرنوشت با توجه به اظهارات اخیر سفیر آمریکا در کابل در مورد خطر بازگشت القاعده به افغانستان در صورت خروج عجولانه نیروهای ناتو از این کشور، این سوال را مطرح کرده است که چقدر امکان بازگشت القاعده به افغانستان وجود دارد؟

این روزنامه نوشته است که آمریکا خواستار حضور درازمدت در افغانستان به خاطر اهداف منطقه‌ای است و می‌خواهد که برای توجیه حضور خود، بهانه بیاورد.

روزنامه سرنوشت افزوده است که ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز شکست القاعده را تضمین نمی‌کند که این نیروها به بهانه جنگ با القاعده بخواهند در افغانستان بمانند.

به نوشته این روزنامه، تنها کاری که می‌تواند از بازگشت القاعده به افغانستان جلوگیری کند، نیرومندسازی نیروهای امنیتی افغانستان و تقویت نهادهای دولتی این کشور است که آمریکا باید به آن توجه کند.





:: برچسب‌ها: قدیمی , نیکون , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: