پیشنهادات مذاکره کننده پیشین هسته‌ای ایران برای خروج از بن‌بست
نوشته شده توسط : swot
حسین موسویان

آقای موسویان از مذاکره کنندگان پیشین هسته ای ایران پیشنهاداتی را برای گذر از بن بست در مذاکرات هسته ای مطرح کرده است.

حسین موسویان، مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران پیشنهاداتی را برای خروج از بن بست مذاکرات هسته ای مطرح کرده و گفته است که ایران به دنبال راه حلی بنیادی برای بحران هسته ای خود است و در شرایط فعلی دستیابی به توافق امکانپذیر است.

آقای موسویان در مقاله ای که در روزنامه آمریکایی "بوستون گلوب" چاپ شده، راه حل هایی را برای خروج از بن بست هسته ای پیشنهاد کرده است.

او ضمن توصیه هایی به کشورهای غربی برای نشان دادن حسن نیت، از این کشورها می خواهد که غنی سازی در ایران را به رسمیت بشناسند.

این پیشنهاد در حالی مطرح شده که مهمترین درخواست غرب از ایران، توقف کلیه فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم است.

آقای موسویان که در دولت محمد خاتمی عضو گروه مذاکره کنندگان هسته ای ایران بود، معتقد است که آمریکا باید به گونه ای به ایران ثابت کند که سیاست آن کشور تعامل با ایران است نه تغییر رژیم.

غیر از این، آقای موسویان برای برون رفت از بن بست هسته ای ایران پیشنهاداتی را مطرح می کند که دو طرف باید اقدامات متقابلی انجام دهند.

بخشی از این پیشنهاد مربوط به این است که ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و در مقابل غرب میله های سوخت مورد نیاز برای استفاده در راکتور تهران را تامین و تحریم نفتی و بانک مرکزی ایران را تعلیق کند.

پیشنهاد دیگر مربوط به این است که ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز اتمی را بدهد و غنی سازی را هم محدود به تاسیسات موجود کند و در مقابل گروه ۱+۵، تحریم های یک جانبه در زمینه امور هسته ای و کالاهای غیر نظامی را رفع کند.

پاسخ ایران به سئوالات آژانس در باره ابعاد نظامی و اجرای ماده ۳.۱ پادمان از سوی ایران از دیگر بخش های پیشنهادی آقای موسویان است که به عقیده وی در مقابل باید تحریم های سازمان ملل علیه ایران مرتبط با امور هسته ای تعلیق شود.

در نهایت نیز آقای موسویان توصیه کرده است که ایران برای تضمین شفافیت، پروتکل الحاقی و ماده ۳.۱ را مصوب کرده و همکاری خود را با آژانس به حداکثر برساند و تا زمانی که ابهامات آژانس رفع نشده، ساخت تاسیسات جدید غنی سازی را متوقف کند و در مقابل گروه ۱+۵ تمام تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه علیه ایران را بردارد.

این پیشنهادات در حالی مطرح شده که بعد از مدتها قرار است مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران روز ۲۵ فروردین در استانبول ترکیه از سر گرفته شود.

برخی کشورهای غربی، دولت ایران را متهم کرده اند که در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای، در صدد دست یافتن به اسلحه اتمی است، اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی طی چند سال گذشته، از ایران خواسته اند تا زمانی که جامعه جهانی از صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از این فعالیت ها، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

ایران این درخواست را نپذیرفته و شورای امنیت نیز با صدور قطعنامه هایی، یک رشته تحریم های بین المللی را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده و به اجرا گذاشته و تعدادی دیگر از کشورهای جهان نیز ایران را هدف تحریم های یکجانبه قرار داده اند.





:: برچسب‌ها: ایتالیا , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: