رابرت زولیك، ادامه ریاست یك آمریكایی را بر بانك جهانی خواستار شد
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس بانك جهانی كه دوران ریاستش بر این بانك در 30ژوئن(10تیر) آینده به پایان می رسد، روزشنبه در یك مصاحبه در سنگاپور اظهار داشت: یك نامزد قوی از آمریكا برای برعهده گرفتن ریاست این سازمان بین المللی، به نفع واشنگتن و بانك جهانی خواهد بود، زیرا( به زعم وی)بزرگترین اقتصادجهان باید به نمایندگی ازدیگر كشورها در مهم ترین سازمان های بین المللی حضور داشته باشد.

وی در عین حال تاكید كرد كه نقشی در روند انتخاب رئیس جدید بانك جهانی ندارد.

بانك جهانی هفته گذشته، روند معرفی نامزدها برای انتخاب جانشین زولیك را آغاز كرد و از هر 187 كشور عضو در این بانك خواست نامزدهای خود را معرفی كنند.

تاكنون نام دو نفر به عنوان جانشینان احتمالی رئیس كنونی بانك جهانی از آمریكا معرفی شده اند كه می توان به ' هیلاری كلینتون' وزیر خارجه آمریكا و ' لاورنس سامرز' مشاور اقتصادی كاخ سفید و وزیر دارایی پیشین آمریكا اشاره كرد.

با این حال، وزارت خارجه آمریكا تاكید كرده كه كلینتون این مسوولیت را برعهده نخواهد گرفت.

كشورهایی مانند برزیل و فیلیپین معتقدند، اكنون زمان آن فرارسیده كه سنت قدیمی ریاست بانك جهانی توسط یك فرد آمریكایی و صندوق بین المللی پول توسط یك فرد اروپایی شكسته شود.

'آگوستین كارستنز'رئیس بانك مركزی مكزیك، كه سال گذشته تلاش هایش برای ریاست صندوق بین المللی پول با شكست مواجه شد، به تازگی گفت كه انتخاب رئیس جدید بانك جهانی باید از میان نامزدهای بیشتری انجام شود.

بانك جهانی، یك بانك بین المللی است كه ۱۸۷ كشور در آن عضویت دارند. در مدت ریاست پنج ساله زولیك بر بانك جهانی، این بانك ۲۴۷ میلیارد دلار وام در اختیار برخی كشورهای در حال توسعه قرار داده است.

زولیك كه یك جمهوری خواه است، در زمان 'جرج بوش' رییس جمهوری پیشین آمریكا به این سمت گماشته شد.

برپایه یك توافق نانوشته میان آمریكا واروپا،از68سال پیش، ریاست بانك جهانی رایك آمریكایی و ریاست صندوق بین المللی پول را یك اروپایی برعهده داشته است.چین و اقتصادهای نوظهور دیگر جهان، در سال های گذشته، به شیوه انتخاب رییسان این دو سازمان اعتراض كرده اند.

مترجمام**9158**1590**





:: برچسب‌ها: سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 468
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: