دانش آموزان محجبه تركیه خواهان آزادی تحصیل شدند
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری تركیه ، این تظاهرات دیروز در آخرین روز از تعطیلات زمستانی مدارس تركیه با دعوت مجمع حمایت از حجاب اسلامی برگزار شد.

مدارس تركیه از امروز (دوشنبه) پس از تعطیلات پانزده روزه زمستانی فعالیت خود را آغاز و دانش آموزان عازم دبستانها و دبیرستانها شدند.

معترضان در حالیكه شعارهایی در حمایت از حجاب اسلامی سر داده بودند با عنوان اینكه 'تحصیل یك حق قانونی است' خواهان ورود آزادانه با حجاب اسلامی به مدارس شدند.

گروهی از معترضان شعار 'دست هایی كه به سوی حجاب دراز شده شكسته باد' و ' به ظلم علیه محجبه ها پایان دهید ' سر دادند.

سخنگوی معترضان در سخنانی گفت: هدف نهایی ما ورود آزادانه دانش آموزان محجبه به مدارس و بازگشت بانوان محجبه اخراج شده بر سر كار خود است.

وی گفت: مسوولان آموزش و پرورش تركیه از یك سو از ورود دانش آموزان محجبه به مدارس جلوگیری می كنند و از سوی دیگر به دلیل غیبت دانش آموزان محجبه ، مسوولان دولت به دلیل عدم شركت در آموزش اجباری فرزندانشان اولیای آنان را به پرداخت جریمه نقدی محكوم می كنند.

مشكل حل نشده ورود دانش آموزان و دانشجویان محجبه به اماكن آموزشی در تركیه به رغم قول های مسوولان، همچنان پا برجا مانده است.

موضوع حجاب اسلامی در تركیه به رغم اینكه حدود 9 سال از آغاز اقتدار حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبری 'رجب طیب اردوغان' می گذرد، همچنان حل نشده باقی مانده و دانش آموزان محجبه از ورود به مدارس محروم مانده اند.

گزارش های رسیده از برخی شهرهای تركیه حاكی است كه مسوولان مدارس ابتدایی و دبیرستان ها از ورود دانش آموزان محجبه به مدارس همچنان جلوگیری می كنند.

موضوع برخورد دوگانه دولت 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه نسبت به مساله حجاب در محافل اسلامگرا و جامعه تركیه مطرح و به عنوان یك مورد قابل تامل و در عین حال غمبار در رسانه های این كشور بازتاب وسیعی یافته است.

به رغم اینكه دولت اردوغان در 9 سال حكومت خود و در هر فرصتی قول رفع مشكلات زنان و دختران محجبه را داده است، اما هنوز این معضل به قوت خود باقی است.

ورود دانش آموزان دختر به دبستان ها و دبیرستان های تركیه با حجاب اسلامی ممنوع است و كارمندان زن دولت نیز حق استفاده از این حجاب را ندارند.

هر چند ورود دانشجویان محجبه به برخی دانشگاه ها آزاد است، ولی در چند دانشگاه دیگر هنوز این مساله حل نشده است.

بته ازگی رسانه های تركیه گزارشی را منتشر كردند كه نشانگر عمق تناقض در مورد برخورد وزارت آموزش و پرورش تركیه با شعارهای دولت در مورد آزادی و دموكراسی است.

به نوشته مطبوعات اسلامگرای تركیه، یك دختر دانش‌آموز محجبه در حومه شهر 'آدانا ' در جنوب تركیه به دلیل جلوگیری مسوولان مدرسه از ورود وی با حجاب اسلامی به مدرسه، مجبور به ترك تحصیل و خانه نشین شد.

بر اساس قوانین تركیه، تحصیل دوره هشت ساله ابتدایی اجباری است و به این سبب، مسوولان مدرسه به دلیل غیبت این دانش آموز دختر 14 ساله از وی و اولیای او به فرماندار منطقه شكایت كردند.

فرمانداری نیز بدون بررسی علت، خانواده این دختر را بابت هر روز غیبت مبلغ 15 لیره ترك و در مجموع هزار و 245 لیر (حدود 500 یورو) جریمه كرد.

پدر این دختر دانش آموز نیز در واكنش به تصمیم فرمانداری در گفت وگو با رسانه ها، از نخست وزیر و وزیر آموزش و پرورش تركیه خواستار كمك شد و افزود: مسوولان مدرسه از ورود دخترم به مدرسه صرفا به دلیل داشتن حجاب اسلامی جلوگیری كرده اند و من نیز قادر نیستم جریمه نقدی را بپردازم.

خاورم ** 2010** 230





:: برچسب‌ها: بچه ها , سان , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 567
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: