تجارت خارجی ایران از مرز 8/93 میلیارد دلار گذشت
نوشته شده توسط : swot

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی گمرك ایران، 'عباس معمارنژاد' با بیان این مطلب افزود: ارزش واردات و صادرات غیرنفتی ایران در یازده ماهه سال‌جاری بیش از 4 میلیارد و 890 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در یازده ماهه امسال، صادرات غیرنفتی كشورمان با احتساب میعانات گازی 5/28 درصد نسبت به پارسال افزایش داشت و به رقم 39 میلیارد و 52 میلیون دلار رسید و كشورمان در این خصوص به یك ركورد جدید دست یافت.

معمارنژاد ادامه داد: همچون ماه‌های گذشته واردات كشورمان باز هم كاهش داشت و با 44/6 درصد كاهش نسبت به سال گذشته به رقم 54 میلیارد و 818 میلیون دلار رسید.

به گفته معمارنژاد اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و به تبع آن كاهش واردات فرآورده‌های سوختی و برخی از غلات مصرفی و نیز مدیریت واردات كالاهای غیرضرور از دلایل عمده كاهش واردات به كشور است.

معمارنژاد خاطرنشان كرد: صادرات غیرنفتی ایران از نظر وزن نیز 51/6 درصد افزایش داشته و در این مدت 68 میلیون و 687 هزار تن انواع كالا به خارج از كشور صادر شده است و این در حالی است كه وزن كالاهای وارداتی به كشورمان نسبت به سال گذشته 47/18 درصد كاهش یافته و به رقم 33 میلیون و 521هزار تن رسیده است.

رئیس كل گمرك ایران در ادامه درخصوص عمده‌ترین كالاهای صادراتی كشورمان در مدت یاد شده گفت: پروپان مایع شده با یك میلیارد و 840 میلیون دلار و با اختصاص 19/6 درصد سهم ارزشی، گازهای نفتی و هیدروكربورهای گازی شكل مایع شده با یك میلیارد و 797 میلیون دلار و 6 درصد سهم ارزشی و متانول با یك میلیارد و 269 میلیون دلار و 27/4 درصد سهم ارزشی عمده‌ترین كالاهای صادراتی كشورمان در این مدت بوده است.

معمارنژاد درخصوص عمده‌ترین كالاهای وارداتی هم گفت: اقلام عمده وارداتی طی یازده ماهه سال جاری شامل شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش 2 میلیارد و 132 میلیون دلار و سهم ارزشی 89/3 درصد، برنج به ارزش یك میلیارد و 145 میلیون دلار و سهم ارزشی 09/2 درصد و دانه ذرت دامی به ارزش یك میلیارد و 92 میلیون دلار و سهم ارزشی 99/1 درصد بود.

وی در ادامه به عمده‌ترین شركای تجاری ایران در مدت یاد شده اشاره كرد و افزود: در بخش واردات امارات متحده عربی همچنان بزرگترین شریك تجاری ایران محسوب می‌گردد و 6/32 درصد از ارزش كل واردات ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتیب كشورهای چین، جمهوری كره، آلمان و تركیه قرار دارند.

وی درخصوص كشورهای عمده خریدار كالاهای ایرانی هم اظهار داشت: چین بزرگترین واردكننده كالا از ایران در این مدت بود و 77/16 درصد از ارزش كل صادرات غیرنفتی را در مدت یاد شده به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب كشورهای عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان قرار دارند.

معمارنژاد میزان صادرات غیرنفتی ایران را بدون احتساب میعانات گازی در 11 ماهه سالجاری به میزان 29 میلیارد و 739 میلیون دلار اعلام كرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 73/23 درصد رشد نشان می‌دهد.

اقتصام 1070**1319





:: برچسب‌ها: کانادا , قدیمی , نور ,
:: بازدید از این مطلب : 493
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: