ازدواج های فامیلی، زمینه ساز ابتلا به گروه خونی نادر بمبئی است
نوشته شده توسط : swot

دكتر 'مصطفی مقدم' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت روزجهانی بیماری های نادر(9 اسفندماه) افزود: افراد دارای خون های نادر به دلیل جهشی كه در ساختار گلبول های قرمز خون رخ داده است، فاقد بعضی فاكتورها در خون خود هستند.

وی ادامه داد: در حقیقت، خون های خیلی نادر متعلق به افرادی است كه فقط در یك جمعیت 10 هزار نفری در یك منطقه جغرافیایی، مشابه خون آنها را خواهند داشت.

وی گفت: افراد با گروه های خونی نادر به طور قطع بیمار نیستند اما ممكن است گاهی اوقات این مساله منجر به بروز بیماری در بدن آنان شود.

مقدم تاكید كرد: شناسایی گروه های نادر پیش از بروز مشكل برای فرد دارنده آن، می تواند از مشكلات احتمالی در مواقع بحرانی جلوگیری كند.

وی افزود: بیشتر افراد هنگام عمل های جراحی یا تصادف كه نیازمند به دریافت خون هستند، متوجه گروه خونی خود از نوع 'خون های نادر' می شوند.

وی در مورد گروه خونی بمبئی نیز گفت: تاكنون، 30 نفر با گروه خونی بمبئی در كشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: این مساله به این معنا است كه افراد با این نوع گروه خونی فقط می توانند بین خودشان خون ارائه یا دریافت كنند.

مقدم افزود: گروه خونی نادر بمبئی در منطقه ای از شهر بمبئی واقع در هندوستان، بر اثر ازدواج های فامیلی افراد پدیدار شد.

وی گفت: جهش ژنتیكی در خون فرزندان حاصل از این نوع ازدواج بروز كرد و پس از مهاجرت به ایران نیز سال ها بعد، در نسل های بعدی نمایان شد.

مقدم با اشاره به صدور پلاك مشخص ویژه این افراد از سوی سازمان انتقال خون، افزود: این افراد در هر ساعت از شبانه روز و در صورت بروز مشكل می توانند با برقراری ارتباط با سازمان انتقال خون، از ذخیره خون های نادر كشور بهره مند شوند.

اجتمام**9134 **1572





:: برچسب‌ها: دختر , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: