ایجاد اسكله های تجاری باعث از بین رفتن جنگل های حرا می شود
نوشته شده توسط : swot

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا،' فریبرز غیبی' در نشست خبری افزود: مجموع وسعت جنگل های مانگرو شانزده میلیون هكتار در دنیاست كه در 55 كشور دنیا پراكنده اند و خلیج فارس بیشترین سطح جنگل مانگرو را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این كه 20 هزار و 720 هكتار از جنگل های مانگرو كشور در استان هرمزگان و مابقی در استان های سیستان و بلوچستان و بوشهر واقع است، اظهار داشت: سازمان جنگل ها از سال گذشته اقدام به تولید نهال و نهال كاری در جنگل های مانگرو كرده و وظیفه صیانت و نگهداری از این جنگلها برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست است.

به گفته ی وی از سال 1386 تاكنون برای نهال كاری جنگل های حرا دو میلیون و 170هزار اصله نهال در استان هرمزگان تولید شده است.

وی با بیان اینكه به طور حتم ساخت اسكله ها به ویژه اسكله های تجاری باعث نابودی جنگل های حرا می شود، افزود: در این راستا سازمان جنگل ها در سال 1387 برای جلوگیری از ایجاد اسكله های تجاری اقدامات لازم را انجام داده و تنها یك اسكله صیادی در این منطقه باقی مانده است.

مدیركل امور منابع جنگلی كشور به تهیه سند توسعه جنگل های مانگرو اشاره كرد و گفت: ردیف اعتباری بالغ بر 420 میلیون تومان برای احیای جنگل های مانگرو استان هرمزگان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به احداث سد بریك در شرق منطقه جاسك، تردد كشتی ها و ایجاد آلودگی های نفتی در اطراف جنگل های حرا، افزود: جنگل های مانگرو به طور صد درصد تحت تاثیر كشتی های بزرگ نفتی قرار می گیرند و با ادامه این روند حیات این جنگل ها به خطر می افتد.

غیبی ادامه داد: این مساله به سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام شده تا نسبت به تردد شناورهای نفتی دقت بیشتری انجام دهند.

مدیركل امور منابع جنگلی كشور در خصوص افزایش شوری آب و از بین رفتن بخشی از جنگل های حرا گفت: جنگل های حرا توانایی تحمل سطحی از شوری آب را دارند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: كارشناسان معتقدند گونه های مقاوم و ماندگار در برابر شوری آب از بین نمی روند و تنها گونه های غیرمقاوم بر اثر شوری آب از بین خواهند رفت.

غیبی با بیان اینكه افت در سطح جنگل های حرا كمتر از 10 درصد كاهش داشته است، افزود: طبق آمار سازمان جنگل ها در هفت سال گذشته سطح جنگل های حرا از 20 هزار و 400 هكتار به 25 هزار هكتار افزایش یافته است.

اقتصام**9186**9132 **1561





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 514
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: