بازار داغ ایرانگردی و تورهای نوروزی
نوشته شده توسط : swot

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، پیش بینی كارشناسان حاكی از آن است كه امسال به خاطر سرریز شدن بخشی از تقاضای سفرهای خارجی به مقاصد گردشگری در داخل، شاهد نوروزی پررونق در اقصی نقاط كشور خواهیم بود.

فارغ از آنكه به تناسب این افزایش سفر، میزان خدمات و تسهیلات گردشگری اعم از سامانه های حمل ونقل و مراكز اقامتی و پذیرایی مسافران به چه میزان افزایش یافته، نگاهی به فهرست تورهای ایرانگردی نشان می دهد كه هزینه های سفر در نوروز 91 نیز با وجود تلاش مسوولان افزایش داشته اند.

اگر قصد سفر به یكی از مقاصد گردشگری ایران از طریق دفاتر خدمات مسافرتی را دارید باید گفت كه اسفند ماه برای انتخاب یك تور مناسب با هزینه مناسب بسیار دیر است و بسیاری از این تورها از دی ماه ثبت نام از گردشگران نوروزی را كلید می زنند.

با این حال، آمارها حاكی از آن است كه بسیاری از گردشگران داخلی ترجیح می دهند كه در ایام نوروز به جای ثبت نام در تورهای مسافرتی به صورت خانوادگی سفر كنند كه شاید یكی از دلایل آن با وجود مزیت های سفرهای گروهی، رقم های بالایی است كه این تورها برای چند روز مسافرت از گردشگران طلب می كنند.

رقم تورها به عوامل متعددی از جمله وسیله حمل ونقل، محل اقامت(هتل چند ستاره) و خدمات و تسهیلاتی كه در حین سفر ارایه می دهند اعم از غذا و گشت وگذار در اماكن تفریحی و تاریخی بستگی دارد.

نگاهی به فهرست مقاصد گردشگری دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تهران نشان می دهد كه كیش در نوروز 91، گرانترین مقصد گردشگری است و تورهای مشهد بخصوص در روزهای ابتدایی سال نو بیشترین تقاضا را دارند و مناطق جنوبی كشور در رده بعدی تقاضای سفر قرار گرفته اند.

** كیش پیشتاز در قیمت ها

دفاتر خدمات مسافرتی بطور معمول برای گردشگران نوروزی تورهای چهار روزه به مقصد كیش تدارك دیده اند كه قیمت این تورها با توجه به هتل محل اقامت كه چند ستاره باشد و تسهیلاتی كه در حین سفر به گردشگران ارایه می كنند، متفاوت است.

برای نوروز، یافتن یك تور با قیمتی كمتر از 500 هزار تومان كیمیا است كه این رقم برای هتل های پرستاره برای سه روز و چهار شب، به رقمی معادل 2/1 میلیون تومان به برای هر نفر می رسد.

** قشم، بندرعباس و چابهار

آب وهوای خوش مناطق جنوبی كشور در ایام نوروز، علت اصلی علاقه مندی بسیاری از گردشگران برای سیاحت در شهرهایی چون بندرعباس و سفر به جزیره قشم است.

اگر قصد مسافرت از طریق هواپیما به این دو نقطه را دارید، هزینه سفر از 550 هزار تومان آغاز می شود.

البته سفر زمینی به بندرعباس و اسكان در یك هتل سه ستاره این شهر، 200 هزار تومان برآورد می شود كه به تناسب افزایش خدمات از جمله سفر با هواپیما و استقرار در یك هتل بهتر، این رقم به بالای 400 هزار تومان می رسد.

اگر عازم بندرعباس شدید و قصد داشتید از طریق دریا به منطقه آزاد قشم سفر كنید، توجه داشته باشید كه قایق هایی را انتخاب كنید كه از نظر ایمنی مشكل نداشته باشند تا اتفاقی كه چند هفته پیش جان برخی گردشگران این مسیر را گرفت در نوروز برای شما و عزیزانتان تكرار نشود.

البته تورگردانان برای سفر به قشم، تورهای زمینی و هوایی را تدارك دیده اند و قیمت این تورها بین 350 هزار تا 400 هزار تومان هوایی متغیر است.

اگر هم زمینی عازم قشم شدید و هتل سه ستاره برای سكونت انتخاب كردید، سفر شما نزدیك به یكصد هزار تومان ارزان می شود.

تور سه روزه چابهار كه بطور حتم هوایی است حدود 400 هزار تومان است.

** یزد

اگر می خواهید از فرصت نوروز برای گشت زنی در جنوب شرقی كشور استفاده كنید، تورهای چابهار، یزد و كرمان گزینه مناسبی هستند و می توانید بی آنكه گرمای آفتاب كویری آزارتان دهد، در این منطقه سیاحت كنید.

البته برخی شركت های گردشگری، تور كاشان و یزد را برای نوروز تدارك دیده اند كه این تورها زمینی است و بسته به تعداد روزهایی كه در سفر هستید، قیمت آن بین 250 تا 350 هزار تومان متغییر است.

شركت های گردشگری برای این ایام، تورهای یزد و میبد را با قیمت مناسبی تدارك دیده اند؛ پرداخت حدود 400 هزار تومان برای چهار روز و سه شب در این منطقه و بازدید از جاذبه های تاریخی این دیار به قیمت های اعلام شده می ارزد.

** مشهد

بی شك مشهد به عنوان مقصد نخست گردشگران زیارتی است و بسیاری از ایرانیان ترجیح می دهند كه در لحظه تحویل سال نو در بارگاه امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) باشند.

برای ثبت نام در تورهای مشهد باید بیش از هرچیز مراقب بعد مسافت هتل با حرم مطهر رضوی باشید تا گرفتار اتلاف وقت و صرف هزینه برای عزیمت به آنجا نشوید.

تورهای مشهد عموما سه روزه هستند و برای اسكان در یك هتل خوشنام پنج ستاره، باید برای هر نفر بیش از نیم میلیون تومان هزینه كرد. قیمت تورهای مشهد به مراكز اقامتی كه تورها در نظر می گیرند بستگی دارد.

هرچه از حرم دورتر باشید، قیمت ها نیز تا حدودی ارزان می شود اما در مجموع، اسكان در یك هتل سه ستاره در یك منطقه مناسب نیز قیمت ها از حدود 450 هزار تومان شروع می شود.

اگر هم راه زمینی را برای عزیمت به مشهد مقدس انتخاب كنید، در بخشی از هزینه های خود صرفه جویی كرده اید.

** شیراز

شیراز مقصد گردشگری بسیاری از مسافران در نوروز است و شاید به همین علت است كه بسیاری از شهروندان شیرازی معتقدند كه باید شهرشان را در نوروز تحویل مسافران بدهند و از شهر خارج شوند چون دیگر جای نفس كشیدن هم برای آنها نمی ماند.

قیمت تورهای شیراز نیز بسته به اینكه راه زمینی را انتخاب كنید یا با هواپیما بروید، از 350 تا 560 هزار تومان متغییر است.

اگر هم قصد سفر به پارسه و بیشاپور را دارید و علاقه مند به تجدید عهد با گذشته تاریخی خود هستید برای یك سفر چهار روزه باید بالغ بر 500 هزار تومان بپردازید.

** اصفهان

اصفهان نیز مانند شیراز از نقاط گردشگر پذیر در نوروز است. حداكثر قیمتی كه تورهای تهرانی برای سفر اصفهان مطالبه می كنند حدود 400 هزار تومان است كه شامل بازدید از اماكن تاریخی این شهر نیز می شود.

اگر هم بخواهید كاشان را به فهرست بازدیدهای خود اضافه كنید، قیمت تورها نیز بالا می رود.

** سفر به شهرهای شمالی

هرچند بسیاری ترجیح می دهند كه برای عزیمت به شهرهای شمالی كشور از خودروی شخصی استفاده كنند، اما دفاتر خدمات مسافرتی این مقصد را نیز در فهرست مسافرت های نوروزی خود گنجانده اند.

سفرهای زمینی به شمال كشور نیز بسته به مقصد گردشگری، قیمت های متفاوتی دارد. برای نمونه اگر مقصد شما نمك آب رود و جنگل های عباس آباد باشد، می توانید با یكصد هزار تومان ثبت نام كنید. اما گشت وگذار بیشتر، بطور حتم هزینه بیشتری را از شما مطالبه خواهد كرد.

برای نمونه یك سفر زمینی سه روزه به شهرستان ماسوله و گشت و گذار در سواحل دریای خزر بالغ بر 400 هزار تومان است.

** سفر به غرب كشور

سفر چهار روزه زمینی به مقصد كرمانشاه و ایلام حدود 400 هزار تومان است كه این رقم با افزایش روزهایی كه در سفر هستید، افزایش می یابد.

اگر عازم منطقه غرب كشور هستید می توانید تور كردستان و كرمانشاه را انتخاب كنید كه به لحاظ قیمت تفاوتی با تور قبلی ندارد.

** كرمان

اغلب تورهایی كه به مقصد كرمان عزیمت می كنند، هوایی هستند و قیمت آنها بطور میانگین 650 هزار تومان است. اما می توان با اقامت در هتل های كم ستاره هزینه سفر را تا حدودی كاست.

** تورهای طبیعت گردی

در میان گردشگران نوروزی هستند كسانی كه تورهای طبیعت گردی را به بازدید از اماكن تاریخی و اقامت در هتل های چند ستاره ترجیح می دهند.

برای این دسته از مسافران تورهای متعددی تدارك دیده شده كه می توان به تور طبیعت گردی خلیج فارس اشاره كرد كه شامل شهرهای یاسوج، بهبهان، بوشهر و سیراف است و 10 روز طول می كشد و قیمتی حدود 785 هزار تومان دارد.

تور طبیعت گردی 'كویر مصر' در استان سمنان نیز 385 هزار تومان برای هر شهروند تهرانی هزینه در پی دارد.

كویر مصر و 'مرنجاب'، دیگر مقصد طبیعت گردان است كه این تورها به طور عموم یك یا دو روزه هستند.

كویر مصر با اقامت در خانه های روستایی، 75 هزار تومانی آب می خورد و كویر مرنجاب كه یك روزه است 35 هزار تومان هزینه دارد.

** تبریز، ارومیه و اردبیل

برای مسافرانی كه تبریز و ارومیه را برای نوروز انتخاب می كنند، تورهای گردشگری، بیشتر سفرهای زمینی را تدارك می بینند كه این سفرها بطور عموم 460 هزار تومان است.

تورهای اردبیل نیز تركیبی از دو شهر اردبیل و آستارا هستند كه این سفر نیز حدود 400 هزار تومان قیمت دارد.

** چند نكته

هرچند سفرهای گروهی همچنان در بین ایرانیان فراگیر نشده و بسیاری ترجیح می دهند كه با خودروی شخصی و با خانواده سفر كنند، اما پیشنهاد بسیاری از گردشگران حرفه ای این است تجربه سفرهای گروهی را از دست ندهید.

شاید هزینه این تورها در نگاه نخست گران به نظر بیاید، اما با توجه به افزایش قیمت ها بویژه قیمت سوخت، چنین گرانی ایی دور از انتظار نیست.

تورهای گردشگری این امكان را برای شما فراهم می كنند كه از وقت خود بیشترین استفاده را ببرید و به خاطر همراهی تورگردانان، بهتر از گذشته با مواهب طبیعی و تاریخی ایران آشنا شوید.

فراهنگ ** 2025 ** 1071





:: برچسب‌ها: نور , سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: