ایران با 'بازدید مشروط' بازرسان بین المللی از سایت پارچین موافقت کرد
نوشته شده توسط : swot
نماینده ایران در آژانس

نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی شرط اجازه بازدید از پارچین را توضیح داده است

همزمان با برگزاری اجلاس دوره ای شورای حکام آزانس بین المللی انرژی اتمی، ایران گفته است که با بازدید مشروط بازرسان آژانس از یک سایت نظامی موافق است.

دفتر نمایندگی دایم جمهوری اسلامی نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور یک بیانیه مطبوعاتی، مواضع و دیدگاه های این کشور را در زمینه مواضع اتمی این کشور تشریح کرده و گفته است که به شرط تعیین چارچوب و "مدالیته" همکاری دو طرف، اجازه بازدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس خواهد داد.

در این اطلاعیه، به سابقه مذاکرات بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع موضوعات مورد اختلاف دو طرف طی سال های اخیر اشاره شده و آمده است که "همانطور که در گزارش مدیرکل سابق آژانس به شورای حکام ذکر شده، در نتیجه همکاری فعالانه ایران، شش موضوع تا سال ۲۰۰۸ حل و فصل شد."

این اطلاعیه، مذاکرات بین دو طرف در ماه ژانویه سال جاری را یادآور شده و می افزاید که در این مذاکرات، دو طرف پیش نویس مربوط به چارچوب همکاری ایران برای پاسخ به سئوالات آژانس مبادله و قرار شد بعدا مورد شرح و بررسی قرار گیرد.

به گفته نمایندگی ایران در آژانس، مذاکراتی هم در ماه فوریه سال جاری صورت گرفت که طی آن، توافق هایی بر سر نحوه رسیدگی به ابهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های صورت گرفته در سایت نظامی پارچین در زمینه تحقیقات و آزمایش های مرتبط با تسلیحات اتمی به دست آمد.

اجلاس شورای حکام

قرار است شورای حکام پرونده اتمی ایران را مورد بررسی قرار دهد

اطلاعیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی می افزاید که قرار بود آژانس بین المللی پیشاپیش سئوالات خود و مدارکی را که در مورد این اتهامات در دست دارد در اختیار این کشور قرار دهد تا ایران پاسخ های لازم را در این زمینه ارائه کند.

نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که با وجود توافق بین دو طرف، بازرسان آژانس در دیدار خود از ایران در ماه گذشته خواستار دسترسی به سایت پارچین شدند، که این درخواست مورد قبول جمهوری اسلامی قرار نگرفت.

آمادگی برای همکاری با آژانس

براساس این اطلاعیه، با اینکه بازرسان آژانس دو بار در سال ۲۰۰۵ از سایت پارچین بازدید کرده اند و اگرچه پارچین یک منطقه نظامی است و دسترسی مجدد به آن مستلزم "تشریفات طولانی و زمان بر" است، با اینهمه ایران، برای "نشان دادن حسن نیت" خود، در پیشنهاد مربوط به چارچوب همکاری با آژانس، اجازه دسترسی مجدد بازرسان به پارچین را نیز پیش بینی کرد.

بازرسان آژانس

ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را نداده بود

این اطلاعیه تاکید کرده که دولت ایران "برای حل و فصل اتهام های باقی مانده و به منظور اقناع جهانیان در این زمینه که فعالیت های اتمی این کشور منحصرا با هدف های صلح جویانه دنبال می شود پیشاپیش تصمیم گرفته که با آژانس بین المللی به شیوه ای حرفه ای همکاری کند."

در پایان این اطلاعیه از کشورهای عضو شورای حکام خواسته شده است تا "از این روند حمایت به عمل آورند و دست به اقدامی نزنند که بتواند فضای سازنده کاملا ضروری برای دسیتابی به تنیجه ای مسالمت آمیز را تضعیف کند."

اطلاعیه مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی همزمان با آغاز به کار اجلاس دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین منتشر شده است و به گفته محمد امینی خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به وین، انتظار می رود شورای حکام مذاکرات جدی در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را از روز چهارشنبه، ۱۷ اسفند (۷ مارس)، آغاز کند.

محمد امینی می افزاید که ایران پیشتر هم اعلام کرده بود که پیش شرط اجازه دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به سایت پارچین حصول توافق بر سر چارچوب و مدالیته توافق برای رفع ابهامات آژانس بین المللی در مورد ماهیت برنامه های اتمی این کشور است و به گفته دیپلمات ها، بیانیه جدید ایران حاوی نکته جدیدی نیست.

برخی کشورهای غربی دولت ایران را به تلاش برای دستیابی به اسلحه اتمی در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای متهم کرده اند اما مقامات جمهوری اسلامی، با رد این اتهام، بر ادامه این فعالیت ها تاکید ورزیده اند.

مخالفان برنامه های اتمی ایران همچنین دولت این کشور را متهم کرده اند که با طرح پیشنهادها و پیش شرط های گوناگون برای مذاکره و همکاری کامل با آژانس بین المللی، می کوشد فرصت لازم را برای ادامه فعالیت های هسته خود بیابد.





:: برچسب‌ها: فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: