انگلیس در مورد جزایر فالكلند با آرژانتین مذاكره نمی كند
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آرژانتین روز گذشته دولت انگلیس را به 'نظامی كردن' منازعه بر سر جزایر فالكلند متهم كرد و گفت كه كشورش در این زمینه بطور رسمی به سازمان ملل متحد شكایت خواهد كرد.

خانم 'كریستینا فرناندز دی كرچنر' كه در جمع نمایندگان مجلس، مقامات ارشد دولتی و كهنه سربازان آرژانتینی شركت كننده در جنگ سال 1982 فالكلند، سخنرانی می كرد، گفت: انگلیس یك بار دیگر دست به نظامی گری در اقیانوس اطلس جنوبی زده است و این موضوع خطری عمده برای امنیت بین المللی است.

وی افزود: آرژانتین بزودی شكایتی را در این باره به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه خواهیم كرد.

رییس جمهوری آرژانتین اظهارداشت: ما نمی توانیم اعزام نوه ملكه انگلیس به جزایر و روانه كردن یك كشتی مدرن نظامی به آبهای اقیانوس اطلس جنوبی را به گونه دیگری - جز نظامی كردن منازعه- تعبیر كنیم.

به دنبال اظهارات رییس جمهوری آرژانتین، وزارت خارجه انگلیس با انتشار بیانیه ای مدعی شد: ساكنان جزایر فالكلند انگلیسی هستند و به اختیار خودشان نیز این ملیت را انتخاب كرده اند.

بیانیه افزوده است: مردم فالكلند آزاد هستند كه آینده خودشان را انتخاب كنند و هیچ گونه مذاكره ای بر سر حاكمیت فالكلند با آرژانتین صورت نخواهد گرفت، مگر اینكه ساكنان جزایر خودشان انجام چنین كاری را بخواهند.

شبكه 'بی بی سی' نیز امروز در گزارشی گفت: ابتكار خانم فرناندز در ارائه شكایت به سازمان ملل در راستای تلاش های اخیر آرژانتین برای بین المللی كردن مساله فالكلند صورت گرفته است.

'بی بی سی' افزود: دولت آرژانتین اخیرا از حمایت دولت های آمریكای جنوبی نظیر برزیل، اوروگوئه و شیلی نیز برخوردار شده است و برخی از این كشورها ورود كشتی های حامل پرچم فالكلند را به بنادر خود ممنوع كرده اند.

تنش میان انگلیس و آرژانتین در پی اعزام پرنس ویلیام نوه ملكه انگلیس به جزایر فالكلند برای طی كردن یك دوره آموزش نظامی، تشدید شد.

ماموریت تنش زای پرنس ویلیام در جزایر مورد منازعه فالكلند از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده و بار دیگر تنش های دیپلماتیك میان انگلیس و آرژانتین را تشدید نموده است.

وی برای گذراندن یك ماموریت آموزشی شش هفته ای به عنوان خلبان بالگرد وارد فالكلند شده است.

مطرح شدن موضوع ماموریت این عضو خانواده سلطنتی انگلیس در جزایر فالكلند از چند هفته قبل باعث افزایش تنش های سیاسی میان لندن و بوینوس آیرس شده و مقامات آرژانتین این اقدام دولت انگلیس را 'تحریك آمیز' خوانده اند.

وزارت دفاع انگلیس همزمان با اعزام نوه ملكه به فالكلند، اعلام كرد بزودی یك ناو جنگی پیشرفته را نیز به آبهای منطقه اعزام می كند كه این موضوع عصبانیت بیشتر مقامات و مردم آرژانتین را در پی داشته است.

انگلیس تحریك آمیز بودن اقدامات خود را رد كرده و مدعی شده است كه پرنس ویلیام و ناو جنگی 'ایچ ام اس دانتلس' در چارچوب یك برنامه معمولی به منطقه اعزام می شوند.

دولت انگلیس در حالی حضور نوه ملكه در جزایر فالكلند را یك ماموریت عادی آموزشی اعلام كرده كه طی هفته های اخیر تبلیغات رسانه ای گسترده ای درباره این موضوع انجام شده و در زمان حاضر نیز چندین تیم خبری از رسانه های انگلیس به بندر استنلی مركز جزایر فالكلند اعزام شده اند تا از حضور ویلیام در آن منطقه خبر و گزارش تهیه كنند.

'آمادو بادو' معاون رییس جمهوری آرژانتین هفته گذشته در واكنش به این موضوع گفت: انگلیس برای سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلی خود از جمله در زمینه افزایش بیكاری و جدی شدن بحث برگزاری همه پرسی برای استقلال اسكاتلند، نوه ملكه را به فالكلند اعزام كرده است.

طی روزهای گذشته چندین تظاهرات ضدانگلیسی در پایتخت آرژانتین برگزار شده و جوانان خشمگین به برخی ساختمان های متعلق به شركت های انگلیسی حمله كرده اند.

معترضان آرژانتینی نوه ملكه انگلیس را دزد دریایی خوانده و اعزام وی و یك كشتی جنگی انگلیس به آبهای فالكلند را محكوم كرده اند.

اما وزارت دفاع انگلیس تاكید دارد كه پرنس ویلیام به عنوان خلبان 'امداد و نجات' و نه خلبان جنگی برای طی دوره آموزشی خود به فالكلند اعزام شده است.

جزایر فالكلند كه هم اكنون تحت كنترل انگلیس قرار دارد، پس از گذشت سه دهه از جنگ فالكلند همچنان منطقه ای مورد منازعه است و آرژانتین تاكید می كند كه این جزایر باید از طرق سیاسی و مسالمت آمیز مجددا تحت حاكمیت آرژانتین قرار بگیرد.

انگلیس از حدود سال 1833 میلادی و از دوره استعمار این جزایر را به نوعی تحت اشغال دارد و آن را جزیی از سرزمین های ماوراء بحار خود می داند.

تشدید حفاری ها برای استخراج منابع نفت موجود در جزایر فالكلند توسط یك شركت انگلیسی در سال گذشته میلادی نیز باعث حساسیت بیشتر آرژانتین نسبت به بازپس گیری كنترل این جزایر شده است.

جنگ فالكلند

تحلیلگران معتقدند كه با نزدیك شدن به سی امین سالگرد آغاز جنگ فالكلند میان انگلیس و آرژانتین، احتمالا تنش میان دو كشور طی هفته های آینده باز هم شدیدتر خواهد شد.

جنگ فالكلند در روز دوم آوریل سال 1982 میلادی و با حمله نیروهای آرژانتین به نیروهای انگلیسی مستقر در این جزیره آغاز شد و بیش از دو ماه ادامه یافت.

نیروهای آرژانتین در مدت كوتاهی موفق شدند جزایر فالكلند را به تصرف خود در آورند ولی پس از گذشت دو ماه و اعزام چندین كشتی جنگی و زیردریایی اتمی انگلیسی به منطقه، نیروهای آرژانتین مجبور شدند در 14 ژوئن همان سال فالكلند را تخلیه كنند، هر چند كه بر حاكمیت خود بر این جزایر همچنان تاكید دارند.

در جریان این جنگ 255 نظامی انگلیسی، 649 نظامی آرژانتینی و سه غیرنظامی از ساكنان جزایر فالكلند كشته شدند.

موفقیت نیروهای انگلیسی در این جنگ باعث تقویت موضع حزب محافظه كار این كشور تحت رهبری مارگارت تاچر شد و یك سال بعد وی توانست باردیگر در انتخابات پارلمانی انگلیس پیروز شود.

پس از پایان درگیری های نظامی، روابط دیپلماتیك دو كشور تا اواخر سال 1989 همچنان قطع بود ولی از اوایل دهه 1990 گفت و گوها میان دو كشور آغاز شد و مقرر گردید كه اختلافات موجود از طرق سیاسی و بر اساس خواست ساكنان جزیره حل و فصل شود.

به رغم بهبود قابل توجه روابط لندن - بوینوس آیرس طی دو دهه گذشته، منازعه بر سر این جزایر همچنان ادامه دارد و به مناسبت های مختلف باعث تشدید تنش سیاسی میان دو كشور می شود.

جزایر فالكلند كه آرژانتینی ها آن را 'مالویناس' می نامند 12 هزار و 173 كیلومتر مربع وسعت دارد و حدود سه هزار و 500 نفر نیز در آن ساكن هستند.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محمد در تاریخ : 1390/11/19/3 - - گفته است :
سلام لطفا به وبلاگ من بیایید واز مطالب من دیدن بفرمایید ونظر دهید دوستان خوبم راستی اگه خواستید بیاید تبادل لینک کنیم

/weblog/file/img/m.jpg
lpln در تاریخ : 1390/11/19/3 - - گفته است :
سلام لطفا به وبلاگ من بیایید واز مطالب من دیدن بفرمایید ونظر دهید دوستان خوبم راستی اگه خواستید بیاید تبادل لینک کنیم


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: