امواج سونامی در سواحل اقتصاد ژاپن
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا، یك سال از وقوع زمین لرزه 9 ریشتری در بخش های شمال و شمال شرق ژاپن و به دنبال آن سونامی مخرب می گذرد، اما سومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان هنوز نتوانسته از زیر آوار و خرابی ها و مشكلات اقتصادی ناشی از آن قد راست كند.

خاطرات تلخ بلایای طبیعی یازدهم مارس سال گذشته برای همیشه در ذهن میلیون ها ژاپنی و تاریخ این كشور باقی خواهد ماند.

زمین لرزه و سونامی سال گذشته میلادی در ژاپن آنقدر آثار تخریبی داشت كه باز بررسی آن در یك گزارش میسر نخواهد بود و توكیو نیز به زودی موفق به برطرف كردن خرابی های ناشی از آن نخواهد شد.

این فاجعه طبیعی به دنبال خود بحران اتمی و نشت مواد رادیو اكتیو را در استان 'فوكوشیما' به دنبال داشت؛ جایی كه ناگهان چهار راكتور نیروگاه 'دای ایچی' این استان از كار بازایستاد و هزاران نفر را در شعاع 30 كیلومتری مجبور به فرار از خانه ها شدند.

امروز در ژاپن از میان 56 نیروگاه برق هسته ای فقط شش راكتور فعال است كه گفته می شود چهار راكتور دیگر هم از كارخواهد افتاد.

بررسی ها درخصوص بلایای طبیعی نشان می دهد كه منطقه سونامی زده ژاپن آثار تخریبی خود را همچنان به همراه دارد و به رغم گذشت یك سال، كارگران حتی موفق به تمیزكردن خرابه ها و جمع آوری میلیون ها تن مواد و آشغال پراكنده در منطقه نشده اند.

زمین لرزه 9 ریشتری كه ساعت 14 و چهل و شش دقیقه بعد از ظهر روز یازدهم مارس در 100 كیلومتری سواحل شمالی و شرقی ژاپن رخ داد، سونامی با موج هایی با ارتفاع بیش از 10 متر را به دنبال داشت كه 140 كیلومتر از سواحل را در برگرفت و موج های مهیب تقریبا هرگونه آثاری از تمدن و زندگی را بلعیدند و لاشه هایش را برجای گذاشتند.

یك سال از آن زمان گذشته اما نیروگاه برق هسته ای ' دای ایچی ' منطقه هنوز سرد و خاموش است.

برای كسانی كه روزانه 100 دلار می گرفتند تا در این نیروگاه كار كنند سرد و خاموشی آن خبر خوبی نیست اما هراس عمومی از نشت رادیواكتیو توجیه كننده بسته بودن این نیروگاه قدیمی است كه ساخت آن زیرنظر غربی ها بود و هرگز آنان نتوانستند امنیت آن را تضمین و تامین كنند.

بررسی رادیواكتیو نشت كرده به آبهای منطقه كماكان ادامه دارد و اندازه گیری دمای آب و میزان نشت از جمله كارهای روزمره كارگران و كارشناسان و دانشمندان است.

'چیه هوسودا' از مسوولان برنامه هسته ای ژاپن می گوید: باید پذیرفت كه این نیروگاه از قدیم هم شرایط قابل قبولی نداشته است.

بعد از زمین لرزه و سونامی سال گذشته سه راكتور اتمی این نیروگاه دچار ذوب شد و سامانه های خنك كننده آن از كار افتاد.

این بخشی از خسارات سنگینی است كه به ژاپن وارد آمده است اگرچه ژاپنی ها بنا به قولی توانستند ظرف شش روز بزرگراهی را كه در این منطقه تخریب شده بود بسازند اما ساختن و رفع مشكلات اقتصادی ناشی از این بلای طبیعی سال ها با دولت و مردم ژاپن همراه خواهد بود.

تازه ترین آمار منتشره حاكی است كه كسری تجاری ژاپن در ماه ژانویه امسال تشدید شده كه بخش اعظم آن معلول زمین لرزه و سونامی و بخشی هم مربوط به كاهش سود تولید و كاهش تقاضای جهانی بخصوص بحران مالی آمریكا و بدهی در اروپا است.

میزان كسری تجاری 19 میلیارد دلار برآورد شده و میزان كاهش حمل و نقل كالا در دریا نیز 9 ممیز سه دهم درصد در یك سال گذشته اعلام شده است.

برآوردها حاكی است میزان كسری تجاری ژاپن در سال 2011 میلادی به دو هزار و 490 میلیارد 'ین' رسیده كه معادل 29 میلیارد دلار می باشد .

این بزرگترین كسری تجاری این كشور پس از جنگ جهانی دوم است كه نشان دهنده ابعاد مخرب زمین لرزه و سونامی است.

این كسری تجاری هنوز بالاست و پیش زمینه ای شده برای اینكه ژاپن مجبور شود واردات انرژی را افزایش دهد .

رشد اقتصادی ژاپن هم احتمالا در نیمه اول سال جاری میلادی دو ممیز یك دهم درصد خواهد بود كه بهتر از سال گذشته است اما بسیار پایین است.

به دنبال همین زمین لرزه و از كارافتادن نیروگاه های اتمی پس از سونامی واردات گاز طبیعی مایع ژاپن 12 درصد افزایش یافت كه خود یك ركورد است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام كرده است كه تقاضا برای انرژی در این كشور روندی نابسامان دارد .

این آژانس همچنین خاطرنشان كرد كه ژاپن به دلیل از كارافتادن نیروگاه های اتمی خود بیش از قبل به سوخت های فسیلی وابسته شده و با كاهش 90 درصدی ظرفیت تولید برق هسته ای این كشور احتمالا امسال نیاز به چهار میلیون و 150 هزار بشكه نفت خواهد داشت.

' هیروشی شیرایشی ' اقتصاد دان مركز ' بی ان پی ' توكیو می گوید: تولید مختل شده و تولید كنندگان در كشمكش های شدید تجاری هستند و هیچكس نمی داند شرایط چطور پیش خواهد رفت .

صادرات ژاپن به اتحادیه اروپا، سومین منطقه بزرگ برای صادرات این كشور 39 درصد از سال 2007 میلادی كمتر شده است.

بخش های تولیدی برای جان گرفتن خود حتی به كارگر خارجی نیز نیاز پیدا كرده اند.

ژاپن امیدوار است كه بتواند هر سال 10 هزار كارگر ویتنامی را به كار بگیرد تا كمبود كارگر در بخش های تولید مواد غذایی و كشاورزی را كه پس از زمین لرزه بوجود آمد جبران كند.

شمار كارگران در این دو بخش بشدت كاهش یافته است . ضمن آنكه بخش های دیگری چون آموزش و پرورش ، بهداشت و غیره به كارگران بیشتری نیاز دارند.

در واقع زمین لرزه و سونامی ساختار زندگی بخصوص در بخش های شمالی آسیب دیده این كشور را مختل كرده است.

مردم خانه ها و شغل ها و عزیزان خود را از دست داده اند. امروز همه به دنبال آن هستند كه آنچه را از دست داده اند بار دیگر پیدا كنند جز قربانیانی كه دیگر بازگشتی ندارند.

یافته ها و بررسی ها پس از یك سال حاكی است كه شهر ' كاسنوما ' هنوز خرابه است و ساكنان آن با زندگی سخت خود انس نگرفته اند.

رسانه های ژاپن گزارش كرده اند كه وقتی از این مناطق عبور و مرور می كنید می بینید هنوز هیچ چیز جای خودش نیست و تناقضات زیادی به چشم می خورد . مردم هر روز صبح بیرون می ایند و به دنبال عزیزانشان می گردند.

برآوردها حاكی است كه در این زمین لرزه و سونامی بیش از 22 هزار نفر كشته و ناپدید شدند ولی جنازه پنج هزار نفر كماكان پیدا نشده است. باور عمومی این است كه دریا آنها را بلعیده است.

' نوبورو تاكاناشی ' یكی از گاردهای ساحلی ژاپن می گوید : در جستجوی اجساد هستیم . یك سال است این كار را ادامه می دهیم . تنها چند روز پیش یك جنازه از آب گرفته شد و به تور یك ماهیگیر افتاد . روزی نیست كه لاشه یك خودرو و یا ساختمان و یا كشتی از آب بیرون كشیده نشود.

او می افزاید كه پس از سونامی برخی از قایق ها را در چند صد مایلی منطقه یافته اند. این قایق ها از شهری به شهر دیگر برده شده است.

این فقط پایان ماجرا نیست بلكه تازه ترین بررسی ها نشان می دهد كه زباله ها ، مواد و باقیمانده های این زمین لرزه و سونامی كه میزان آن به چهار تا 8میلیون تن می رسد و به دریا ریخته شده است احتمالا تا سال 2013 و یا 2014 میلادی به سواحل غربی و منطقه هاوایی آمریكا خواهد رسید.

ژاپن می كوشد تا با ترمیم جاده ها ، جلوگیری از نشت رادیواكتیو به آبها و بستن نیروگاه های اتمی اعتماد عمومی را نسبت به توان كشور جلب كرده و در عین حال به فضای غم انگیز بعد از سونامی و زمین لرزه پس از یك سال پایان دهد.

شاید ساخت و تكمیل برج ' درخت آسمان توكیو ' در هفته ای كه گذشت یكی از این تلاش ها باشد.

این برج 634 متری بلندترین برج ارتباطاتی و مخابراتی جهان و دومین ساختمان بلند جهان است.

زمین لرزه سال 2011 میلادی در ژاپن و سونامی در كشوری رخ داد كه به اذعان بسیاری آماده ترین كشورها برای مقابله با چنین بلایای طبیعی بوده است.

امروز پس از یك سال دانشمندان ژاپنی می گویند كه از آن درس گرفته اند.

آنها می گویند كه سونامی یك ساعت پس از زمین لرزه بوقوع پیوست اما دولت ژاپن در این فرصت نتوانست به مردم هشدار برای تخلیه منطقه بدهد و این یكی از بزرگترین ضعف هایی است كه باید برطرف شود.

دانشمندان درعین حال براین باورند كه این بلایای طبیعی نشان داد كه بشر قدرت مقاومت بیشتری دارد و با برطرف كردن ضعف ها می تواند در برابر بلایای طبیعی بزرگی از این دست بهتر عمل كند.

هشدارهای سامانه های ژاپن هشت ثانیه پس از آن آغاز شدن كه موج های سونامی به آسمان برخواسته بود و دیگر اطلاع رسانی به 52 میلیون تلفن و پیام رسانی از 124 ایستگاه تلویزیونی و متوقف شدن خودكار ترن ها و بالابرها دردی را دوا نمی كرد.

این هشدارها اگرچه برای برخی كارایی داشت اما هرگز به گوش ساكنان مناطق شمالی و شرقی مصیبت دیده نرسید و آنها حتی پس از دقایق طولانی از سونامی باز هم موفق به شنیدن هشدارهای دیرهنگام تلویزیون های ژاپن نشدند.

و حالا توكیو می كوشد تا با یك برنامه جاه طلبانه بار دیگر سواحل و بخش های ساحلی خود را با كشاندن 18 میلیون گردشگر در سال تا سال 2016 میلادی احیا كند.

در سال 2010 میلادی تنها هشت میلیون و 610 هزار نفر از این كشور دیدن كردند و در سال 2011 میلادی نیز هدف رساندن آنها به 10 میلیون نفر به دلیل زمین لرزه و سونامی محقق نشد . تنها شش میلیون و 220 هزار نفر سال گذشته میلادی در ژاپن گردشگری كردند .

ژاپن امروز می كوشد تا سرخود را از زیر امواج سونامی بیرون نگهدارد اما بخش های اقتصادی آن با كسری بودجه عظیم روبرو هستند و نیروگاه های اتمی این كشور بسته شده است و مصیبت دیدگان هر روز در میان آوارهای باقیمانده زمین لرزه به امید یافتن اجساد عزیزان خود می گردند.

انرژی های فسیلی برای قدرت بزرگ اقتصادی جهان از هر زمان دیگری مهمتر است و كشاندن گردشگران به بخش های ساحلی زلزله و سونامی زده و ایجاد سامانه های مدرن تر هشدار دهنده با سرعت و اطمینان بیشتر راهی دیگر است تا این كشور خود را دوباره احیا كند .

آساق ** 275 ** 2100**1392





:: برچسب‌ها: آسمان , آسیا , خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 463
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: