سال گذشته عرصه افتتاح های بزرگ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود
نوشته شده توسط : swot

روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز جمعه در گزارشی به تشریح عملكرد این وزارتخانه طی سال گذشته پرداخت و تاكید كرد كه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1390 سال پرثمری را پشت سر گذاشت.

طی سال گذشته در عرصه توسعه زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، خدمات پستی و ارایه خدمات دولت الكترونیكی، شروع به كار اپراتور سوم تلفن همراه و بسیاری از بخشهای اجرایی پیشرفتهای خوبی را شاهد بودیم.

در این سال بخشی از زیرساخت اصلی شبكه ملی اطلاعات به بهره برداری رسید كه به واسطه آن ظرفیت زیرساخت ارتباطی كشور حدود 12 برابر افزایش یافت و به 500 گیگابایت رسید.

همچنین در سال 1390 ،‌فاز نخست شبكه علمی كه امكان اتصال دانشگاه ها و مراكز علمی و تحقیقاتی تهران را به شبكه ملی اطلاعات با پهنای باند یك گیگابایت را فراهم كرده است.

همچنین، بهره برداری از شبكه ملی مدارس كه به واسطه آن بیش از 32 هزار مدرسه به شبكه ملی اطلاعات متصل شده اند و آغاز فاز اجرایی ایجاد شبكه ملی مهارت به عنوان دیگر بازوهای پیاده سازی شبكه ملی اطلاعات از دیگر پروژه های بزرگ سال 1390 محسوب می شود.

طراحی شبكه ملی اطلاعات كه یك پروژه بنیادین و اساسی برای ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور است، سال گذشته به پایان رسید و با استفاده از این شبكه می توان مشكل كشور در زمینه نیاز به پهنای باند وسیع برای ارایه انواع خدمات الكترونیكی را تا 10 یا 15 در سال پیش رو برطرف كرد.

** توسعه ارتباطات

اگرچه تلاش های بسیاری طی سال های اخیر برای توسعه فناوری اطلاعات،‌خدمات الكترونیكی و كاربردها صورت گرفته اما به صورت همزمان،‌توسعه ارتباطات صوتی و دیتا نیز مورد توجه بوده و بسیار چشمگیر بوده است به طوری كه در بخش ارتباطات تعداد تلفن‌های ثابت در سال 89 نزدیك 25 میلیون و 584 هزار و 272 عدد بود و هم ‌اكنون دارای 26 میلیون و 349 هزار و 755 تلفن هستیم.

این در حالی است كه ضریب‌نفوذ تلفن ثابت در سال 89، 34.05 و هم‌اكنون 35.2 درصد است.

در سال 84 متوسط زمان انتظار دریافت خط تلفن 210 روز بوده كه این رقم در سال 89 به 11 روز و هم‌اكنون به صورت روزانه دریافت می‌شود.

تعداد تلفن‌های همراه فعال در سال 89 به 51 میلیون و 555 هزار و 71 شماره افزایش یافته و هم‌اكنون 54 میلیون و 237 هزار و 273 شماره رسیده و براین اساس ضریب‌نفوذ تلفن همراه فعال در سال 89، 69 درصد و هم‌اكنون 73.31 درصد رسیده است.

در حالی كه در سال 89، 52 هزار و 596 روستا دارای ارتباط بوده‌اند، هم‌اكنون 51 هزار و 797 روستا دارای ارتباط هستند.

همچنین در سال 84، 30 كشور دارای ارتباط رومینگ بوده‌اند كه هم‌اكنون این رقم به 119 كشور افزایش یافته است، در حالی كه در سال 84، 65 درصد، پوشش شبكه تلفن همراه داشته‌اند در سال 89 این رقم به 92 درصد افزایش یافته و هم‌اكنون 95.8 درصد شده است.

** ترانزیت ترافیك بین الملل

كشور ما به لحاظ جغرافیایی، بهترین نقطه برای انتقال ترافیك دیگر كشورها از نظر طول مسیر و دیگر شاخص های موجود است. در ترانزیت ارتباطات، سال 90 سال مهم و حساسی بود. چرا كه با انعقاد قراردادهای مختلف با كشورهای منطقه از جمله روسیه، عمان و كشورهای عربی آروزی دیرین تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه در زمینه ترافیك ارتباطی تا حدودی به اجرا نزدیك شد. در این زمینه، قراردادهای زیادی منعقد شد كه امیدواریم در سال 91، شاهد افزایش ظرفیت انتقالی و ترانزیت از ایران باشیم.

** امنیت در فضای مجازی

در سال 90 در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات و حفاظت و حراست از شبكه های ارتباطی و فناوری اطلاعات توفیق زیادی كسب شد. به طوری كه، علیرغم حملات زیادی كه از خارج كشور ساماندهی شد، به لطف خدا، زیرساخت ارتباطی و به خصوص سرمایه های اطلاعاتی كشور، بدون آسیب در مقابل حملات حفظ شد.

توسعه پهنای باند بین الملل، افزایش ظرفیت IP داخل كشور و ایجاد بستر لازم برای راه اندازی شبكه ملی اطلاعات كه زیرساخت توسعه خدمات دولت الكترونیكی است از جمله دستاوردهای دیگر سال 1390 است.

** برنامه سال 91

در سال 91 افتتاح پروژه هایی نظیر فاز اول شبكه ملی اطلاعات، ایجاد امنیت نسبی در شبكه كه یكی از مسایل مهم و حیاتی كشور است، را در نظر داریم. همینطور توسعه خدمات دولت الكترونیكی و ارتقای شاخص های بین المللی كه به عنوان اهداف برنامه پنجم توسعه كشور طراحی و پیش بینی شده برنامه سال 91 این حوزه را تشكیل می دهد.

توسعه شبكه هایی نظیر شبكه ملی مدارس،‌شبكه علمی كشور و ‌شبكه سلامت از جمله شبكه هایی است كه در راستای تامین زیرساخت های لازم برای توسعه محتوا عملیاتی می شود. ایجاد موتور جستجوی بومی و‌ سیستم عامل بومی نیز از جمله زیرساخت های درحال ایجاد است.

به فرمایش مقام معظم رهبری دهه چهارم دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده، از این رو، برای كشور پیشرفت و حركت به سوی تعالی و كمال را آرزو می كنیم و امیدواریم خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بتواند سهم كوچكی از پیشرفت و تعالی را برای ملت بزرگ ایران به همراه آورد.

اقتصام ** /1647/1579





:: برچسب‌ها: درختان , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: